Tóth Vanda
IT tanácsadó
Szorongás, állandó fáradtság, nyomott hangulat, görcsös izmok, koncentrációs- és alvászavar; megannyi tünet, mely a hosszú távon fennálló stressz hatására jelenhet meg.
A stressz a szervezetünk belső egyensúlyának átmeneti zavara. Rengeteg belső és külső tényező válthatja ki bennünk. Többek között a munkahelyi gondok. Fontos, hogy időben észrevegyük magunkon a tüneteket, hiszen rövid távon számos kellemetlenséget okoz, hosszú távon pedig nagyban veszélyezteti egészségünket. Kiváltó oka lehet például gyomorfekélynek, vagy különböző daganatos megbetegedéseknek is.
Munkahelyi stresszor lehet a túlterheltség, közeledő határidő, konfliktus a kollégákkal/ ügyféllel, nehéz feladat, tisztázatlan jog- vagy feladatkör stb. A cég felelőssége, hogy a szervezet megfelelő működésével igyekezzen egy minél stresszmentesebb légkört biztosítani dolgozóinak. Azonban feszültség és idegesség nem teljes mértékben a munkavállalón kívüli okokból adódik. Mind mások vagyunk, épp ezért másként is éljük meg a különböző életeseményeket. Az, hogy mi jelent számunkra stresszforrást, szubjektív - függ a személyes tényezőktől.
Munka vs magánélet - az irodai stresszkezelés egyik legfontosabb és véleményem szerint legnehezebb lépése megtanulni, hogyan különítsük el a magánéleti problémákat a munkahelytől. És ugyan úgy igaz ez fordítva is: ne vigyük haza magunkkal a munkahelyi gondokat! Ugyanakkor legyünk megértőek kollégáinkkal, hiszen sosem tudhatjuk, hogy kinek mi zajlik a magánéletében, milyen gondokkal küzd épp.
Kommunikáció - nem lehet eléggé hangsúlyozni a megfelelő munkahelyi kommunikáció fontosságát. Meglepődnénk, hány esetben fordul elő, hogy nem merünk egy adott kéréssel, problémával fordulni felettesünkhöz vagy munkatársunkhoz - miközben egy egyszerű, nyílt beszélgetés segítene elhárítani a stresszt okozó félreértéseket.
“Pause, recharge, restart” - tartsunk rendszeresen néhány perces szünetet!
Ezek a kis kikapcsolódások segítenek csökkenteni az idegrendszert érő terhelést és új lendületet adnak napközben.
Relaxáció - a relaxációt bonthatjuk két részre: aktív és passzív pihenésre.
Rendszerezés - a túlterheltség érzésének elkerülése érdekében rendszerezzük feladatainkat. Nézzük át, priorizáljuk az adott napra jutó teendőket. Akár jegyzetfüzetben, akár virtuális kalendáriummal, de a ránk váró feladathalmaz átláthatóvá tétele mindig jó ötlet.
Önfejlesztés - ahogy a korábbi bekezdésben olvashattuk, mindenki másképp dolgozza fel a rá eső terheket. Épp ezért, a kiegyensúlyozottsághoz vezető út lássuk be, “önismerettel van kikövezve”. Saját magunk megismerésével nem csak a tüneteket kezelhetjük, de újabb megküzdési mechanizmusokat alakíthatunk ki. Így idővel fejlődhetünk, ami egykor bosszúságot okozott, az könnyedén leküzdhetővé válik. A problémákhoz való hozzáállásunk, szemléletmódunk nagy mértékben járul hozzá a munkahelyi terheltséggel való megküzdés sikerességéhez. És ami a legfontosabb, fel kell ismernünk, ha egyedül nem megy - forduljunk megfelelő szakmai segítségért, ha szükséges.
Az itt felsorolt stresszkezelési tanácsok mindennapi életébe való implementálását saját tapasztalatommal szemléltetném. Úgy gondolom szerencsés helyzetben vagyok, hiszen a cég kiemelt szerepet tulajdonít a munkavállalók jóllétének. Erre az egyik legjobb példa a győri iroda “Chill zone”-ja. Egy kávészünet, beszélgetés, vagy csocsó meccs segít kiszakadni a feladatok közül, s mintegy “reset”- gombként felfrissíteni az egész napos problémamegoldáson kattogó agykerekeket. De ugyan ilyen jó hatással bír egy kis séta is az iroda épülete körül a friss levegőn.
A munkahelyi stressz csökkentéséhez hosszú távon hozzájárul a rengeteg programunk. Csapatépítők, találkozók, délutáni közös elfoglaltságok teremtik meg az egymás közti bizalmat, nyugodt légkört. 2022. október 15-én megrendezésre került egy stresszkezelő tréning is, melyen a kollégák részt vehettek, s hasznos tanácsokkal gazdagodhattak a témában. A cég életében épp ennyire fontos a szakmai tréningek szervezése is, hiszen a folyamatos fejlődés, a naprakész tudás segít, hogy magabiztosak legyünk, ezáltal bátrabban nézzünk szembe a ránk váró feladatokkal.
Felhasznált forrás
Tóth Vanda
IT tanácsadó
Az adesso orange Kft. alapelvei az elkötelezettség, megbecsülés és kommunikáció. Ezek az egyik legfontosabb alapkövei bármely jólműködő emberi kapcsolatnak. Az utolsó építőelem jelentőségét, cégünk életében betöltött szerepét mutatom be a blogomban.
Tovább olvasomA csapatépítés a szervezetfejlesztés egyik nagyon fontos alapja és igenis, ezzel is növelhető a teljesítmény javítása egy csapat-alapú környezetben, ez is az egyik tulajdonképpeni célja.
Tovább olvasom