Blog

Kommunikáció a munkahelyen

Kommunikáció a munkahelyen

Az adesso orange Kft. alapelvei az elkötelezettség, megbecsülés és kommunikáció. Ezek az egyik legfontosabb alapkövei bármely jólműködő emberi kapcsolatnak. Az utolsó építőelem jelentőségét, cégünk életében betöltött szerepét mutatom be a blogomban.

A munkahelyi kommunikáció, gyakorlatilag minden olyan eszmecsere, amelyet a munkahelyen folytatunk. Legyen az a projektek állapotáról szóló információk megosztása, vagy a vezetőknek/alkalmazottaknak adott visszajelzések. Sokfélesége miatt tudnunk kell, milyen eszközöket használhatunk egy adott helyzetben. Az irodán belüli kommunikációt tovább nehezíti, hogy nem csak személyesen, de e-mailben és egyéb felületeken is tisztában kell lennünk azzal, mit és hogyan fogalmazzunk meg. Cégünk mottója az „experience success together”. Ennek valóra váltása pedig csak ezen ismeretek birtokában lehetséges.

De miért olyan fontos a helyes munkahelyi kommunikáció?

Egy vállalkozás, szervezet életében esszenciális a jó kommunikáció; a dolgozók között és az ügyfelekkel éppúgy. Ez jelenti a sikeres együttműködés magját. Elhárítja a félreértéseket és transzparenciát teremt. Beosztástól függetlenül szükséges, hogy elképzeléseinket képesek legyünk helyesen közölni.

  • kevesebb félreértés - a vállalati célok eléréséhez szükséges információk egyértelműen kerülnek átadásra
  • egyértelmű utasítások, elszámoltathatóság - az alkalmazottak pontosan tudni fogják, hogy mit várnak el tőlük, és milyen lépéseket kell tenni
  • egészséges munkahelyi kultúra - hozzájárul a jó munkakapcsolatok kialakulásához, a kollégák közti bizalom megalapozásához
  • befogadó irodai légkör - a dolgozók kifejezhetik véleményüket, megoszthatják gondolataikat és ötleteiket
  • jó önértékelés - a dolgozók jobban érzik magukat az olyan munkakörnyezetben, ahol tisztelettel beszélnek velük, illetve őket is meghallgatják
  • gördülékeny konfliktuskezelés - a megfelelő kommunikáció segít bármely konfliktus mögött meghúzódó kérdést feldolgozni
  • erősebb csapatszellem, produktívabb csapatmunka - előmozdítja a zökkenőmentes közös munkát

Ezeknek az előnyöknek az együttes megléte hozzájárul a dolgozók munkahelyi elégedettségéhez. Egy elégedett, motivált alkalmazott minőségi munkát nyújt, valamint szívesebben marad a cég alkalmazásában hosszútávon. A megfelelő kommunikáció tehát elengedhetetlen a vállalat sikeréhez mind a fluktuáció csökkentése, mind az eredményesebb munkavégzés elősegítése érdekében.

Hogyan javítható a munkahelyi kommunikáció? 

A hatékonyság általános titka a “hol, hogyan, mikor, miről és kivel”. Néhány pontban összefoglalva a legegyszerűbb tippek, hogy ügyesen lavírozzunk a kommunikációs útvesztőkben: 

  • tudd, hogy hol és miről - győződjünk meg róla, hogy követjük a kommunikációs irányelveket, és a megfelelő dolgokról az annak megfelelő platformon beszélünk. Az effektivitás érdekében törekedjünk csak a hasznos információra szűkíteni a mondanivalónkat, fogalmazzunk lényegre törően és világosan
  • gyakorold a kollaborációt - a jó együttműködést hatékony kommunikációval lehet kialakítani, de az erős kommunikációnak kulcsfontosságú eleme, hogy tudjuk, hogyan kell együttműködni. Fontos szem előtt tartani, hogy csapatmunka során több eltérő véleménnyel találkozhatunk. Nem kell, hogy mindenkivel egyetértsünk, de fontos, hogy tiszteletben tartsuk egymás véleményét, és tudjuk kezelni a közös munka során fellépő nézeteltéréseket. Az adesso orange-nál bőven akad lehetőség ennek gyakorlására a közös projektek során
  • ügyelj a testbeszédre és a hangszínre - nem csak az számít, hogy mit, hanem az is, hogy hogyan mondod. Előfordulhat, hogy a testbeszédünk mást mutat, mint ami a szándékunk - befolyásolhat a stressz, fáradtság, közérzet. Megbeszélések során próbáljuk kerülni a félreérthető nonverbális jelzések adását
  • ragaszkodj a tényekhez, ne a sztorikhoz - a “tények vs. történetek” technika Diana Chapman-től, a Tudatos Vezetés Csoport társalapítójától származik. Lényege, hogy hivatkozzunk a valós eseményekre, tényekre - ami történt, ne pedig arra, ahogyan mi személyesen megéltük az adott eseményt
  • győződj meg róla, hogy a megfelelő személlyel beszélsz - mindig tájékozódj, hogy az üzenet a megfelelő helyre juthasson el. Pontatlanság és félreértés legtöbbször akkor fordul elő, ha nem az illetékes emberekhez fordulunk egy adott problémával, kéréssel. Ebben segítségül szolgálhat a cég organogramja, vagy szervezeti diagramja, mely nálunk minden dolgozó számára online elérhető.

Az adesso orange kft. 2023-ra életének ahhoz a fázisához ért, hogy óriási léptekben bővül a család újabb és újabb munkavállalókkal. És minél nagyobb egy szervezet, annál nehezebb, de annál fontosabb a megfelelő információáramlás biztosítása. A ranglétrán felfelé tekintve még nagyobb szerep jut ennek a témakörnek. Gyakran a hatékony munkahelyi kommunikáció az, ami megkülönbözteti a jó vezetőt a nagyszerűtől. A csapatokon belüli nyílt és világos kommunikáció megteremtése fontos vezetői feladat. És hogy mivel járul hozzá ehhez a vezetőségünk?

  • ösztönzi a kétirányú kommunikációt,
  • kellő tájékoztatás nyújt a háttérben zajló változásokról, hogy mindenki naprakész információkhoz juthasson,
  • a csoportvezetőkkel időszakos személyes beszélgetések során visszajelzést ad a munkavállaló teljesítményéről, a munkavállalók elégedettségét felméri,
  • csapatépítő tréningek és céges rendezvények szervezésével lehetőséget ad, hogy jobban megismerjük a kollégáinkat, erősödjön a bizalom és a csapatszellem,

ezen felül pedig Feel Good menedzserünk is rendelkezésre áll, ha mégis problémánk adódna.

A cégnél eltöltött időm alatt megtapasztaltam, hogy nem csak a honlapon mutat jól a kommunikáció, mint alapelv, hanem valóban befogadó a munkahely légköre. A beilleszkedés új kollégaként könnyű, a későbbi közös munkavégzés pedig gördülékeny. A vezetőség a fent említett lépések megtételével ténylegesen segíti a munkavállalók közti összhang megteremtését. Emellett az irodák ’open office’ koncepciója is segíti a hatékony kommunikációt. Összességében elmondható, hogy közös érdekünk és közös felelősségünk a szervezet minden szintjén törekedni a nyílt és világos információközlésre. Segítsük egymást helyes kommunikációval a jobb megértésben, takarítsunk meg időt és energiát a produktív munkavégzéshez, teremtsünk békés munkakörnyezetet!



Felhasznált forrás

Tóth Vanda

Tóth Vanda

IT tanácsadó


Stresszkezelés a munkahelyen

Stresszkezelés a munkahelyen

Szorongás, állandó fáradtság, nyomott hangulat, görcsös izmok, koncentrációs- és alvászavar; megannyi tünet, mely a hosszú távon fennálló stressz hatására jelenhet meg.

Tovább olvasom
A csapatépítés jelentősége

A csapatépítés jelentősége

A csapatépítés a szervezetfejlesztés egyik nagyon fontos alapja és igenis, ezzel is növelhető a teljesítmény javítása egy csapat-alapú környezetben, ez is az egyik tulajdonképpeni célja.

Tovább olvasom